Youtubes försök att konkurrera med originalinnehåll är nu officiellt igång. I den första lanseringen av betaltjänsten Youtube Red ingår en realityserie med PewDiePie.
Youtube försöker inte konkurrera med streamingtjänster som Netflix och Amazon, utan siktar i stället in sig på att kapitalisera på sin egen unga publik genom att ta betalt för innehåll från sina mest framgångsrika så kallade youtubers. Därför är det inte särskilt överraskande att den största Youtubern av dem alla, svenska stjärnan Felix ”PewDiePie” Kjellberg, är lanseringens stora dragplåster. Realityserien Scare PewDiePie går helt enkelt ut på att den 26-åriga gamern jagar upp sig själv medan han spelar dataspel i skräckgenren.
En av filmerna som lanseras inom ramen för Youtube Red heter A Trip to Unicorn Island och är en dokumentär som följer den 27-åriga rapparen och motivationstalaren Lilly Sing på en turné i 27 städer runt om i världen. Här är en trailer:
Youtube Red är ännu inte tillgängligt i Sverige. I USA kostar ett abonnemang 9,99 dollar i månaden.