Trenden att göra tv-serier av datorspel är fortsatt stark. Senast i raden är en tv-version av God of War. Amazon Prime-tittarna ska tas med på en resa i nordisk vildmark med Kratos och hans son.
Att förvandla datorspel till spelfilmer eller tv-serier har alltid betraktats som en svår utmaning. Många har försökt men få har lyckats fullt ut. Särskilt när det gäller live action-serier. I år hade först Halo premiär på Paramount+ med blandat bemötande och i somras anlände Resident Evil till Netflix, men försvann snabbt från radarn och är redan nedlagd.
Närmast på tur står HBO:s storsatsning The Last of Us, med premiär den 16 januari, och inom kort borde vi också kunna förvänta oss ett premiärdatum för Amazon Prime-serien Fallout från Westworld-skaparna Jonah Nolan och Lisa Joy. Dessutom är Horizon: Zero Dawn och Assassin’s Creed under produktion hos Netflix.
Den senast presenterade projektet kommer från Amazon Prime och är baserat på Playstations action- och äventyrsspel God of War. Franchisen består av sex huvudspel och fyra spinoff-titlar. Handlingen är löst baserad på den grekiska mytologin och utspelar sig i det antika Grekland med hämnd som ett centralt motiv.
Vid starten 2005 var krigaren Kratos en man som i blint raseri hämnades sina föräldrars död. I Prime-serien, som kommer att bygga på spelet som kom ut 2018, är det en betydligt äldre och ärrad Kratos som brottas med sitt förflutna och efter hustrun Fayes död tar sonen Atreus på en farlig resa. De ska uppfylla moderns sista önskan om att hennes aska ska spridas från den högsta punkten i trakten runt Midgård. Kratos inser att resan i den nordiska vildmarken är en dold utmaning som testar banden mellan far och son och tvingar Kratos att slåss mot nya gudar och monster för att rädda världen.
Rafe Judkins (The Wheel of Time) är showrunner och exekutiv producent. Mark Fergus och Hawk Ostby ska ansvara för manuset. Även videospelets regissör Cory Barlog finns med bland producenterna.
Som vanligt är diskussionen igång bland hardcore-fansen som vill ha en tv-serie trogen Playstation-förlagan. Amazon Studios-chefen Vernon Sanders har i en intervju med Collider försökt att lugna fansen: ”Vi är bra på bearbetningar, från Invincible till The Boys. Jag menar, vi har gjort så många, eller hur? Och vi vet att det finns en passionerad fanbas för The God of War. Men det vi alltid letar efter är om det finns en känslomässig grund, om det finns en verklig historia att berätta, och jag tror att det är vad som gör God of War så speciell.”
Vernon Sanders fortsätter: I centrum finns den här historien om fäder och söner, och familjer, satt mot det här episka landskapet. Så det Rafe [Judkins] och Mark [Fergus] och Hawk [Ostby] har kommit upp med för den första säsongen, och för serien, är både väldigt troget källmaterialet och även övertygande på egen hand. Även om du aldrig spelat spelet kommer du att förälska dig i serien och känna dig välkommen. Så vi tror att det kommer att bli stort.”